تبلیغات
هوانوردی - فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا

فرودگاه بین المللی پرنسس جولیانا

سه شنبه 4 آبان 1389 12:50 ب.ظ

نویسنده : ali hossein Gholami //delaram shapouri

کد این فرودگاه در یاتا SXMو ایکائو TNCMمی باشد همچمین این فرودگاه دارای یک باند در جهت 28/10 و سطح رویه باند آسفالتی و دارای ارتفاعی برابر با 12 فوت (4 متر) از سطح دریا می باشد.

در سال 1964فرودگاه پرنسس جولیانا دست خوش تغییر و تحولات شد و در این تغییرات شکل ترمینال و همچنین محل برج مراقبت آن تغییر یافت.البته این امکانات در سال های 1985 و 2001 نیز بازسازی و بروز شدند.

مسولین و سیاستگذاران این فرودگاه برای افرایش ترافیک مسافری فرودگاه در آینده از سال 1997 طی 3 فاز اجرایی مختلف اقدام به تجهیز،بروز رسانی امکانات ومدرن سازی کردند که در زیر مراحل اجرایی هر فاز توضیح داده شده است.

فاز 1:

در اجرای فاز اول به جای بهبود تسهیلات موجود و اجرای اقدامات بلند مدت ،برای رسیدن به اهداف در یک پرسه زمانی کوتاه اقدام به ارائه یک برنامه کوتاه مدت شد.در این برنامه اقداماتی برای افزایش سطح سرویس فرودگاه و سایر موضوعات دیگرصورت گرفت که این اقدامات شامل مواردی از قبیل افزایش پهنای(عرض) ، مقاومت و تعمیر روسازی باند پروازی ،افزایش ظرفیت برشی ناکسی وی ها ، ساختن   آپرون (توقفگاه) جدید و بهبود وضعیت ترمینال قدیم بود .کلیه مراحل فاز اول اجرایی در سال 2001 به اتمام رسید.

فاز 2:

این فاز و مراحل اجزای آن شامل ساخت تسهیلات رادار و ساخت برج مراقبت جدید و همچنین ساخت یک ترمینال جدید و فوق مدرن با مساحت 27000 متر مربع با ظرفیت پذیرش 5/2 میلیون مسافر در سال و همچنین ساخت محوطه امن انتهای باند( (Run way END Safety Area-RESAبه طول 150 متر در انتهای هر دو جهت باند بر اساس قوانین و مقررات ایکائو بود.در این فاز کار ساخت برج مراقبت جدید در مارچ 2004 و ترمینال جدید در اکتبر 2006 سال به اتمام و مورد بهره برداری رسید.

 

فاز 3:

مسولین و سیاستگذاران این فرودگاه تصمیم بر آن گرفتند که در صورتیکه ترافیک مسافری فرودگاه طبق پیش بینی های اولیه افزایش  و گسترش یافت اقدام به اجرای فاز سوم  مرحله نوین سازی کنند. که مراحل اجرایی این فاز شامل مواردی از قبیل گسترش ساختمان ترمینال جدید ،ساخت سیستم تاکسی وی موازی کامل می شد که این امر با افزایش قیمت جهانی نفت در سال 2003 توام شد و از آنجایی که این بحران اقتصادی جهانی توانست تاثیر شدیدی در کاهش سفرهای هوایی در سرتاسر جهان به دلیل بالا رفتن هزینه ها بگذارد و این بحران تا اوایل سال 2008 توانست تاثیر به سزایی در رشد سفرهای هوایی بگذارد که از سال 1980 صورت گرفته بود و همه این عوامل یعنی کاهش تقاضای سفر های هوایی به منطقه سن مارتین سبب شد که فاز 3 این پروژه هرگز تا به حال اجرایی نشود.

شایان ذکر است بدلیل شرایط اقلیم منطقه و وجود کوه که از یک طرف این جزیره را احاطه کرده است مرحله تیک آف و ترک فرودگاه توسط هواپیما بدلیل نیاز به گردش به موقع هواپیما برای جلوگیری از برخورد به کوه بسیار مشکل تر و سخت تر از مرحله اپروج(پرواز هواپیما قبل از فرود)  هواپیما می باشد که بر فراز آب و دریا انجام می شود. هواپیماهای ورودی مرحله اپروج خود را قبل از رسیدن به باند شماره 10 برفراز ساحل معروف Maho beach  با ارتفاع بسیار کم انجام می دهند.اپروج هیجان انگیز هواپیماها در این فرودگاه سبب شده که این فرودگاه در میان سایر فرودگاههای جهان محل بسیار  مناسبی برای عکاسان هوایی شود و این سبب شده همه روزه عکس و فیلم های بیشمار و زیبایی از این فرودگاه و هواپیما های فعال در فرودگاه در مجلات و سایت های مختلف رویت کرد.

با  توجه به شرایط سخت این فرودگاه از لحاظ نشست و برخاست هواپیما تا کنون بجز سانحه سال 1970 (سانحه مربوط یه داکوتا)مشکل بزرگ و مهمی اتفاف نیافتاده است. در زیر لینک مربوط به وقایع مهم و سوانح مربوط یه این فرودگاه آمده است.

لینک سوانح

در انتهای سال 2008 زاویه انحراف مغناطیسی (جهت)باند فرودگاه از 27/09 تغییر وبه زاویه 28/10 تبدیل شده است.توقفگاه اصلی این فرودگاه دارای 72500 متر مربع مساحت می باشد این در حالیست که توقفگاه شرقی این فرودگاه دارای 5000 متر مربع مساحت دارد و برای خدمات به هواپیماهای باری توقفگاهی به مساحت 7000 متر مربع در این فرودگاه تعبیه و در دسترس قرار داده شده است.

ترمینال این فرودگاه دارای 4 طبقه به مساحت 27000 متر مربع می باشد که در آن تسهیلاتی از قبیل 42 گیت ورودی ،11 گیت کنترل گذزنامه برای مسافران ورودی و 5 گیت مربوط به مسافران خروجی تعبیه شده.علاوه بر این در ترمینال این فرودگاه تعداد 40 باب فروشگاه ،کافی شاپ ،فست فود موجود می باشد.

کنترلر های برج مراقبت برای هدایت و نظارت بر ترافیک پروازی منطقه 2 رادار در اختیار دارند.اولین رادار 93 کیلومتر و دومی 460 کیلومتر را تحت پوشش قرار می دهد. همچنین برج مراقبت فرودگاه NM 4 فضای هوایی اطراف فرودگاه را پوشش می دهد.

این فرودگاه از لحاظ ناوبری به سیستم های VOR/DMEو NDB مجهز می باشد.

ساعت کار این فرودگاه همه روزه از ساعت 7 صبح تا 9 شب می باشد و از ساعت 9 شب تا 7 صبح برای کنترل آلودگیهای صوتی و آسایش مردم آن منطقه طرح ممنوعیت پرواز اعمال می شود(مانند هیترو لندن).

در این فرودگاه 29 شرکت هوایی فعالیت و به مقاصد بی شمار بین المللی و داخلی پرواز انجام می دهند.مهمترین شرکتهای هوایی فعال در این فرودگاه ایر کانادا،ایرفرانس،کی ال ام و ... می باشند همچنین در این فرودگاه 4 شرکت هوایی در زمینه خدمات بار (cargo) به مقاصد داخلی و بین المللی فعالیت می کنند.

لازم به ذکر است این فرودگاه در سال 2009 به 1625964 مسافر خدمات رسانی کرده و تعداد 84521عملیات نشست و برخاست در این محل انجام شده و همچنین 8620 تن کالا از این فرودکاه صادر و وارد شده است.

سایر عکس ها




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: سه شنبه 4 آبان 1389 01:01 ب.ظ