تبلیغات
هوانوردی - تعداد هواپیماهای مورد نیاز در ناوگان هوایی ایران

تعداد هواپیماهای مورد نیاز در ناوگان هوایی ایران

یکشنبه 2 آبان 1389 04:17 ب.ظ

نویسنده : ali hossein Gholami //delaram shapouri
در این نوشتار با توجه به سه عامل فوق، تعداد هواپیماهای مورد نیاز در کشور در ده سال آینده (تا پایان سال 1397) محاسبه می‌شود. برای این منظور، در ابتدا سرانه‌ی مطلوب هواپیما (با توجه به وضعیت این شاخص در کشورهای منطقه) تعیین می‌شود و بر این اساس تعداد هواپیمای مورد نیاز محاسبه می‌گردد. تأمین این تعداد هواپیما، به معنای دست‌یابی به وضعیت فعلی کشورهای همسایه در این شاخص است. لذا در مرحله‌ی بعد با توجه به رشد متوسط 5% در اقتصاد کشور، تعداد هواپیماهای متناسب با این رشد تا سال 1397 محاسبه می‌شود. در مرحله‌ی آخر نیز تعداد هواپیماهای موجود که تا سال 1397 همچنان عملیاتی می‌مانند (هواپیماهایی که عمر کمی دارند و تا 10 سال آتی همچنان بکار گرفته خواهند شد)، از تعداد کل هواپیماهای مورد نیاز کسر می‌شود.
 
 

1- سرانه‌ی هواپیما
 
در جدول زیر تعداد هواپیماها و سرانه‌ی هواپیما به ازای هر 1.000.000 نفر جمعیت برای برخی از کشورها نمایش داده شده است. در این جدول امارات متحده عربی با 7/91 هواپیما به ازای هر یک میلیون جمعیت بیشترین و هند با 4/0 هواپیما به ازای هر یک میلیون جمعیت کمترین سرانه‌ی هواپیما را به خود اختصاص داده‌اند. ایران نیز با 6/1 هواپیما به ازای هر یک میلیون جمعیت در رده‌های پایین جدول قرار دارد.
 
 
جدول 1- سرانه‌ی هواپیما در برخی کشورهای منتخب
 
 
 
 
 
ترکیب ناوگان (هواپیماهای زیر 100 نفره، بین 100 تا 200 نفره و بالای 200 نفره) برای چند کشور نمونه مطابق جدول زیر است:
 
 
جدول 2- ترکیب ناوگان هوایی در برخی کشورهای منتخب
 
 
 
در این جداول، نکات جالبی به چشم می‌خورد. از جمله اینکه آذربایجان که زمانی بخشی از ایران بوده و سال‌ها نیز زیر نظر حکومت شوروی قرار داشته، هم‌اکنون دارای سرانه‌ی هواپیمای بیش از ایران است. و نکته‌ی دیگر اینکه در کشورهایی که صنعت توریسم رونق بیشتری دارد (مثل امارات و سنگاپور) سرانه‌ی هواپیما بسیار بالاست.
 
مسلماً رسیدن به سرانه‌ی بالای 20 هواپیما (مانند امارات، قطر، سنگاپور، آمریکا و استرالیا) در یک بازه‌ی 10 ساله بسیار دشوار و یا ناممکن است. اما با توجه به چشم‌انداز 1404 که رسیدن به جایگاه نخست در منطقه را هدف قرار داده است، باید سرانه‌ی هواپیما در ایران به سرانه‌ی کشور ترکیه یعنی 4/3 هواپیما برسد. بنابراین تعداد مطلوب ناوگان هوایی ایران در سال 1397 به شرح زیر خواهد بود:
 
جمعیت ایران در سال 1397:                  73.959.623 = 14(6/0% + 1) * 68.017.860
 
تعداد هواپیما با سرانه‌ی 4/3:                فروند 251= 1.000.000 / 4/3 * 73.959.623
 
 
تأمین این تعداد هواپیما برای ناوگان ایران تا سال 1397، به معنای رسیدن به سرانه‌ی فعلی کشور ترکیه است.
 
 
 

2- رشد تقاضا
 
شاخص اقتصاد کشور سالانه در حدود 5% رشد داشته است و طبق برنامه‌ها این رشد باید ادامه یابد. معمولاً در تمام کشورها، رشد تقاضا برای حمل و نقل هوایی متناسب با رشد اقتصادی است. با این اوصاف اگر بخواهیم در سال 1397 ناوگان هوایی ما پاسخگوی تقاضای کشور در آن سال باشد باید تعداد ناوگان با این ضریب افزایش یابد:
 
فروند 409 = 10(05/0 + 1) * 251
 
 

3- سن متوسط ناوگان ایران
 
عمر متوسط ناوگان هوایی ایران در سال 1387 حدود 4/22 سال بوده است. با توجه به اینکه عمر مفید یک هواپیما حدود 30 سال است، تا سال 1397 تمام ناوگان ایران بازنشسته خواهد شد.
 
 

4- جمع‌بندی
 
با توجه به اینکه ناوگان هوایی فعلی ایران تا سال 1397 بازنشسته خواهد شد، 409 فروند هواپیما باید طی 10 سال آتی تأمین گردد. ترکیب این ناوگان نیز بر اساس مقادیر متوسطی که در جدول اخیر به دست آمده به شکل زیر خواهد بود:
 
 
جدول 3- ترکیب ناوگان هوایی ایران در 10 سال آینده (تخمین)
 
 
 
 
به منظور به دست آوردن تخمین اولیه در مورد حجم سرمایه‌ی لازم برای تأمین این تعداد هواپیما، در جدول زیر قیمت تعدادی هواپیمای مشهور در رده‌های مختلف آمده است:
 
 
جدول 4- قیمت تعدادی از هواپیماهای منتخب در رده‌های مختلف در سال 2008
 
 
 
 
 
با توجه به جدول فوق، قیمت متوسط هواپیما در رده‌های مختلف به صورت زیر است:
 
 
جدول 5- قیمت متوسط هواپیما در رده‌های مختلف در سال 2008
 
 
 
 
 
بر این اساس، میزان سرمایه‌ی لازم برای تأمین این تعداد هواپیما مطابق جدول زیر محاسبه می‌گردد:
 
 
جدول 6- سرمایه‌ی لازم برای خرید هواپیماهای مورد نیاز ناوگان هوایی ایران تا سال 1397
 
 
 
بنابراین ما در زمینه‌ی خرید هواپیما با یک بازار 34 میلیارد دلاری مواجهیم (محاسبات این بخش را می‌توان بر مبنای تعداد صندلی مورد نیاز (به جای تعداد هواپیمای مورد نیاز) و قیمت متوسط صندلی هواپیما نیز انجام داد که البته تغییر چندانی در نتایج ایجاد نمی‌شود.). البته اگر این تعداد هواپیما را با خرید هواپیماهای دست‌دوم با عمر متوسط 5 سال تأمین کنیم، این هزینه به حدود نصف، یعنی حدود 17 میلیارد دلار قابل کاهش است ( درآمد نفتی ایران، با در نظر گرفتن هر بشکه 40 دلار، سالانه حدود 50 میلیارد دلار است).
 
با بررسی دقیق‌تر این اعداد، باید دانست که جایی برای اشتباه در تأمین هواپیما وجود ندارد. نیازهای بازار حمل و نقل هوایی ایران آن قدر گسترده است و سرمایه‌های لازم برای تأمین هواپیما آن قدر بالاست که هر اشتباهی در تصمیم‌گیری به معنای از دست دادن بسیاری از منابع و دیرتر رسیدن به وضعیت مطلوب است. علم اقتصاد، علم تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود است و لازم است با بهره‌گیری از محاسبات اقتصادی و مالی در کنار ارزیابی‌های فنی و ایمنی، هواپیماهای مناسب از نظر ایمنی و مقرون به صرفه را وارد ناوگان هوایی کشور کرد.
 
منبع:پایگاه اطلاع رسانی هوافضا ایران(آویا)



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: سه شنبه 4 آبان 1389 01:05 ب.ظ