تبلیغات
هوانوردی - هواپیمای کونکورد **Concorde**

هواپیمای کونکورد **Concorde**

دوشنبه 5 مهر 1389 10:21 ب.ظ

نویسنده : ali hossein Gholami //delaram shapouri

خاطره هواپیماهای كونكورد هیچ گاه از اذهان پاك نخواهد شد. هواپیماهایی با ظاهری نسبتا متفاوت نسبت به هواپیماهایی همچون ایرباس و بوئینگ و البته با سر و صدایی كركننده و هزینه قابل توجه نگهداری. دقیقا به خاطر همین 2 نكته بود كه پس از سال‌ها خدمت‌رسانی در گوشه و كنار جهان اكنون سر از موزه در آورده است.

با این حال سرعت بالا و لذت خاطره‌انگیز سفرهای هوایی با این نوع هواپیماها، مهندسان ناسا را بر آن داشته است تا با به كارگیری فناوری‌های مختلف نسخه جدیدی از آن را با تفاوت‌های قابل‌توجه طراحی و ارائه كنند. مهم‌ترین تفاوتی كه در این میان دیده می‌شود، كاهش چشمگیر سر و صدای ناشی از پرواز این نسخه جدید است. از این رو به نظر می‌رسد باز هم رویای پرواز با سرعت مافوق صوت تكرار خواهد شد.

كارخانه‌های بزرگ صنعت هوانوردی، طرح‌ها و ایده‌های نوینی درخصوص هواپیماهای مافوق صوت دارند كه پیش‌‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور به واقعیت تبدیل شوند. هر دو شركت بوئینگ و لاكهید مارتین ایده‌های خاص خود را به ناسا ارائه كرده‌اند تا در قالب یك همكاری گسترده با این آژانس فضایی، هواپیمای مافوق صوتی طراحی و ساخته شود كه در آن دیگر اثری از برخی مشكلاتی كه در هواپیماهایی نظیر كونكورد وجود داشته از جمله سر و صدای بسیار دیده نشود. در هر دو طرحی كه از سوی این 2 شركت بزرگ به ناسا ارائه شده است یك وجه مشترك دیده می‌شود: وجود ساختاری كشیده و باریك كه دقیقا از روی كونكورد الگوبرداری شده است. با این حال هر دوی این شركت‌ها مدعی هستند در مقایسه با كونكورد اقدامات گسترده‌ای در جهت به روز رسانی ساختار كونكورد انجام شده است تا افرادی كه حداقل یك بار لذت سفر با كونكورد را چشیده یا آنهایی كه رویای سفر با آن را در ذهن دارند، سفر با نسخه جدید آن را تجربه كنند.

هر كسی كه حداقل یك بار شاهد پرواز كونكورد بوده است، مهم‌ترین ایرادش را سر وصدای كركننده آن می‌داند. دو موتوری كه كنكورد را با سرعت مافوق صوت در آسمان به حركت در می‌آورد، آنچنان سر و صدایی تولید می‌كردند كه از نظر بسیاری از افراد كركننده توصیف می‌شده است. طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای حذف این مشكل از مدار كونكورد و ساختار‌های مشابه آن صورت گرفته، اما تمامی آنها با شكست همراه بوده است. اكنون به نظر می‌رسد در طرح‌های چشمگیر بوئینگ و لاكهید مارتین حرف‌های تازه‌ای برای گفتن وجود داشته باشد كه البته قابل تبدیل شدن به واقعیت نیز هستند. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Concorde_Cockpit.jpg

طرحی كه لاكهید مارتین ارائه كرده از جنبه‌های گوناگون مورد توجه كارشناسان قرار گرفته است. در قسمت دم هواپیما ساختاری به شكل حرف V دیده می‌شود. فلسفه‌ای كه در استفاده از چنین طرحی وجود دارد، صرفا به خاطر كاسته شدن از سر و صدای هواپیمایی است كه قرار است با سرعت مافوق صوت در آسمان به پرواز در آید. مهندسان لاكهید مارتین مدعی هستند این ساختار نقش بسزایی در افت صدای هواپیما در سرعت‌های بالا خواهد داشت و این دقیقا همان مشكلی است كه هیچ گاه در هواپیماهای كونكورد برطرف نشد.

در هر دو طرحی كه از سوی بوئینگ و لاكهید مارتین ارائه شده هر دو موتور در قسمت فوقانی بال‌ها قرار گرفته است حال آن كه در كونكورد موتورها زیر بال‌ها قرار داشتند. از آنجا كه در موتورهای جت سوخت بخوبی به انرژی صوتی تبدیل می‌شود، قرار گرفتن موتورها در قسمت فوقانی بال‌ها موجب می‌شود تا بخش قابل توجهی از امواج صوتی تولید شده با برخورد به بال‌ها به سمت بالا و آسمان منعكس شوند. در حقیقت در این تكنیك بال‌های هواپیما در حكم سپرهای صوتی هستند كه مانع از رسیدن امواج صوتی به زمین می‌شوند.

تا زمانی كه هواپیماهای كونكورد در خطوط هواپیمایی جهان مشغول به كار بودند، پرواز آنها بر فراز آمریكا ممنوع شده بود (البته بجز موارد بسیار خاص) این ممنوعیت صرفا به دلیل شوك صوتی قابل توجهی وضع شده بود كه از حركت هواپیما در سرعت‌های بالا تولید می‌شد. از سال‌ها پیش ناسا و چند سازنده دیگر هواپیما در گوشه و كنار جهان تحقیقات زیادی را درخصوص كاستن از این امواج صوتی آغاز كرده‌اند تا هواپیمایی طراحی شود كه بدون ایجاد مزاحمت صوتی برای مردمی كه روی زمین قرار دارند، قابلیت پرواز بر فراز مناطق پرجمعیت و متراكم جهان را نیز داشته باشد. البته در كنار این هدف، افزودن به قدرت پروازی هواپیما نیز مورد نظر محققان بوده است كه البته برای تأمین این هدف راهی نبوده است جز استفاده از سوخت بیشتر.

درحالی كه به نظر می‌رسد هر دو طرح ارائه شده از سوی لاكهید مارتین و بوئینگ در مقایسه با كونكورد از حیث مصرف سوخت راندمان بهتری داشته باشند، اما متاسفانه این تفاوت آنچنان زیاد نیست كه مهندسان آنها به خاطرش به خود ببالند! مطالعات نشان می‌دهند در ساختار یك هواپیمای مافوق صوت نیاز است كه از فیزیك خاصی استفاده شود كه صرف نظر از آن موجب افت سرعت هواپیما می‌شود. از سوی دیگر استفاده از این فیزیك خاص با افزایش مصرف سوخت هواپیما همراه می‌شود. آنچه مهندسان لاكهید مارتین و بوئینگ در پی انجام آن بوده‌اند، حفظ فیزیك مورد نظر در عین كاستن از سوخت مصرفی بوده است.

هواپیماهایی كه با سرعتی بیش از سرعت صوت پرواز می‌كنند، مخروطی از ملكول‌های هوای فشرده تولید می‌كنند كه تا سطح زمین كشیده می‌شود. شوك صوتی ناشی از این وضعیت بسیار آزاردهنده است و حتی می‌تواند خسارت‌های فیزیكی نیز به همراه داشته باشد. از این رو در برخی كشورها نظیر آمریكا پرواز این نوع هواپیماها صرفا به مدل‌های نظامی یا تحقیقاتی محدود شده است.

اما در دو مدل جدیدی كه از سوی لاكهید مارتین و بوئینگ ارائه شده است این مشكلات با بهره‌گیری از موتورهایی متفاوت یا استفاده از طرح‌های جدید در قسمت دم تا حد زیادی برطرف شده است. در مدل شركت لاكهید مارتین از ساختار سهمی شكل (نیم دایره‌ای شكل) در قسمت دم استفاده شده كه با كنترل جریان هوا نقش بسزایی در كاستن از سر و صدای موتورها و تولید مخروط هوایی یاد شده خواهد داشت. البته این ابتكار عمل موجب افزایش برد حركتی هواپیما و قابلیت حمل بار نیز در آن می‌شود. در مدل شركت بوئینگ نیز از ساختاری V شكلی در قسمت دم استفاده شده است و همچنین موتورها نیز در قسمت فوقانی بال‌ها قرار می‌گیرند.

به نظر می‌رسد این دو طرح ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به هواپیماهای كاربردی در آینده‌ای نه‌چندان دور داشته باشند. البته این هواپیماها تا تبدیل شدن به مدل‌های واقعی راه درازی در پیش دارند. ناسا پیش‌بینی كرده است بین سال‌های 2030 تا 2035 نخستین مدل‌ها از این هواپیماها ساخته شود و مورد آزمایش‌های مختلف قرار گیرد. از این رو باید حداقل 2 دهه دیگر انتظار كشید تا افسانه كونكوردها تكرار شوند.

+ نوشته شده توسط !!!!!!! در پنجشنبه چهارم شهریور 1389 و ساعت 19:11 | نظر بدهید



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: دوشنبه 5 مهر 1389 10:34 ب.ظ